Stien til en fullt fungerende nettside!

Planlegging

Enhver oppstartsfase trenger en grundig planlegging. Enten om du skal på butikken å handle mat, eller har ett ønske å skape en millionbedrift. Dette er noe vi ser gang på gang, både i store og små sammenhenger.

Ved opprettelse av nettbutikk er det naturlig å kartlegge ideer, tanker og ha en form for ambisjon. Ut ifra eksamensoppgaven vi ble tildelt, ønsket jeg og min makker Stian Sandaker først og fremst få skapt en fungerende nettbutikk. Vi hadde en ambisjon om at den skulle se stilren ut, samtidig som den fungerte i alle ledd.

En enkel metode for å komme i gang, tok vi i bruk OKR (LINK). Det baserer seg rett og slett på å fastsette ett mål, samtidig som du har ulike nøkkelresultater du vil oppnå i prosessen. Det kan for eksempel være noe i denne duren: EKSEMPEL 

Basecamp - Genial plattform å ta i bruk for å nå målene sine.

Basecamp er en utrolig enkel plattform, som tilbyr verktøy tilpasset prosjekter. Du eller gruppen din kan sette opp gjøremål, timeplan, laste opp filer og dele dette med hverandre dette er brukt av både større og mindre selskaper, og ligger tilgjengelig på alle plattformer.

Les mer her: www.basecamp.com

Plattform - Valg av riktig sti

Når det kommer til valget av plattformer for nettside/nettbutikk, er det i dag ett stort mangfold der ute. Noen koster penger, andre ikke. Personlig har vi i regi av skolen vært innom både WordPress og Shopify. Begge tjenestene koster penger, men hos Shopify får du muligheten til å starte en 14-dagers prøveperiode før du betaler. Se link for pris.

Når vi skulle starte nettbutikken hadde læreren vår Karl Philip Lund fått til en avtale med MyShopify, som gjorde at vi fikk det gratis opp til ett visst antall salg. Denne tjenesten kan helt klart anbefales for de som ikke har særlig erfaring med koding, og ønsker en ryddig og simpel nettbutikk.

 

Personlig synes jeg mulighetene på WordPress var langt mer tilfredsstillende når det kommer til design og muligheter, men implementering av 2.parts-tjenester kan være langt mer utfordrende enn det er hos Shopify. 

WordPress - mangfold av muligheter

WordPress har en hel atmosfære av ulike "themes"/temaer, tilleggstjenester og annet. Uendelig mange muligheter, som kan bli svært nyttige. Priser varierer, men det er ofte kampanjer liggende ute.
Les mer her: www.wordpress.com

Shopify - ryddig, rent og enkelt

Oppskriften på å lage en "good looking"-nettside får du i Shopify. Det er bygd opp utrolig simpelt og moderne, og har også tilgjengelig både gratis og betalende tilleggstjenester. Les mer her: www.shopify.com

Funksjoner - Bærebjelkene til en funksjonell nettside

For å nevne NOEN av de mange funksjonene der ute, vil jeg bruke Shopify som eksempel. Shopify tilbyr nemlig en appbase hvor du direkte kan laste ned ulike funksjoner som implementeres inn på nettsiden «fort og gæli».

Du vil finne flere titalls apper tilgjengelig, hvor noen koster mer enn andre. Personlig brukte vi noen av de mest populære appene, som også tilbys gratis. Dette var blant annet:

OBERLO – Dropshipping (Selge produkter fra andre leverandører.)

MailChimp – Nyhetsbrev app (Gjør det mulig å sette opp automatisk pop-ups til nyhetsbrev. Perfekt for innhenting av E-post.)

Judge.me – Omtale app (En ren og pen løsning du kan legge til under produktene dine. Her er det mulig å gi stjerner og kommentarer.)

HelpCenter – FAQ-side (Utrolig ryddig og enkel måte for å sette opp en FAQ-side. Flere funksjoner enn den som Shopify selv tilbyr.)

Stripe – Betaling (Enkel måte å sette opp betaling. Mulig å betale med VISA, MasterCard, American Express)

 

Det finnes fortsatt ett hav med tilleggstjenester du kan benytte deg av. Eksperimenter i vei! 

Hvorfor kun dropshipping, når du har Affiliate?

Etter litt om og men, fant vi ut at det var hakket for risikabelt å kun benytte oss av dropshipping. Dette grunnet kvalitetskontroll og leveransetid.

Vi fikk øynene opp for «affiliate» som baserer seg på samarbeid mellom to parter. I vårt tilfelle var dette imellom ett par VPN-leverandører som vi raskt kom i kontakt med via mail. De ga oss en tilbuds-link og en konto, som ga oss oversikt over alle som benyttet seg av linken vi hadde på nettsiden vår. V

 

Dette er noe du kan få enten om det er snakk om leverandører som tilbyr produkter, tjenester eller annet. Ikke nøl med å sende en mail! 

Dette er også svært enkelt å implementere inn på nettsiden deres. 

Gjør deg unik!

Ett enkelt tips som kan skape stor kundeverdi, vil være å differensiere kundereisen. La kunden oppleve noe nytt på veien til kjøp. Personlig brukte vi en app som heter «Bonjoro», som baserer seg på e-post videomelding. Det er rett og slett en app du filmer deg/dere selv, hvor du kan gi en videohilsen til en som har handlet hos dere, eller kun meldt seg på nyhetsbrevet. Det koster så lite!